tiistai 29. marraskuuta 2011

Miksi blogi? Pohdintaa.

Halusimme tutkia, kuinka blogia voidaan käyttää kielenopetuksen välineenä. Valitsimme blogin, emmekä Wikiopistoa, koska kielissä oppineisuus lisää auktoriteettia ja joillakin on parempi kielitaito kuin muilla. Tästä syystä on ongelmallista, jos kaikki saisivat muokata tekstejä, kuten Wikiopistossa on mahdollista. Olemme kaikki opiskelleet opettamiamme kieliä yliopistotasolla, ja koulutustasomme takaa auktoriteetin.

Valitsimme kielet ryhmän jäsenien osaamisen mukaan.  Aiheet valitsimme kiinnostuksen mukaan, mutta halusimme myös parantaa internetin, ja puolan suhteen myös oppikirjojen, sisällön tarjontaa. Esimerkiksi netistä löytyvät matkailuenglannin sivut ovat erittäin puutteellisia, eikä käännöksissä ole huomioitu kulttuurisia eroja. Puolan kielestä puolestaan ei ole suomenkielisiä opetussivustoja Wikipediaa lukuunottamatta.

Olemme sisällyttäneet opetusmateriaaliin lähinnä sanastoa ja kielioppia. Ideaalitilanteessa tähän voisi lisätä myös audio- tai videomateriaalia, jotta ääntämisen opettelu olisi mahdollista. Tarkoituksenamme oli, että oppijat jättäisivät vastaukset harjoituksiin kommentteina, jolloin opetuksesta tulisi interaktiivista.

Tämäntyyppinen opetusmetodi ei vaadi yhtä paljon resursseja kuin perinteinen kouluopetus. Blogioppiminen vaatii kuitenkin opiskelijoilta henkilökohtaista motivaatiota ja kurinalaisuutta.

Blogimme on eräänlainen pilottitukimus, jolla testasimme, miten kielenopetus toimii blogissa. Uskomme, että kieliblogi toimisi parhaiten vain yhdellä kielellä. Tässä blogissa halusimme kuitenkin käyttää kolmea eri kieltä, sillä halusimme testata, miten eritasoisten asioiden opettaminen käytännössä toimii. Olisimme toivoneet, että kurssin ryhmien välillä olisi ollut enemmän interaktiivisuutta, jotta opetusmetodia olisi voinut testata tarkemmin. Nyt kokeilu jäi hieman vajavaiseksi, sillä interaktiivisuus jäi puuttumaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti