keskiviikko 16. marraskuuta 2011

Ruotsi: Omistuspronominit

Omistuspronomineja ovat
min, mitt, mina
din, ditt, dina
hans, hennes, dess
sin, sitt sina
vår, vårt, våra
er, ert, era
deras
sin, sitt, sina

Huomaa, että omistuspronominit taipuvat sanan suvun mukaan. Omistuspronominin kanssa substantiivit ovat epämääräisessä muodossa.
Min hund är snäll.
Ditt hus är rött.
Deras barn är svenskspråkiga.

Hon gick på bio med sin vän.
Han är stolt över sitt språk.

Harjoitus
Täydennä omistuspronominit.

Hej!
Jag är en tjej på 16 år från från Vasa. 1. ______ mamma är svenskspråkig men pappa är spansk. 2._______ morföräldrar är båda svenskspråkiga men de förstår finska. Mamma pratar flytande finska. Pappa talar spanska med mig och 3. ________ släktningar i Barcelona. 4. _______ kunskaper i finska är svaga. Han hinner inte studera finska eftersom han jobbar utomlands. 5. ________ vänner är helt finskspråkiga men de alltid vill tala svenska med mig. Vi tycker om språk och 6. ______ mål är att lära oss så många språk som möjligt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti